14 feb. 2011

En Vinterfest, lyckad till max

Under denna helg har de musikaliska upplevelserna varit över all förväntan! Vid den första konserten vi var på under Vinterfest (observera första) framfördes följande program:

E. Satie - Choses vues á driote et á gauche sans lunettes
E.W Korngold - Sviten Much ado about nothing
D Milhaud - Cinema-Fantasie
A Pärt - Cantus in memoriam Benjamin Britten
F Schubert - Arpeggione Sonata

Violinsolist var Fredrik Paulsson, som spelade de första tre styckena tillsammans med Johan Fröst vid pianot. Violasolist var Maxim Rysanov, ackompanjerad av DalaSinfoniettan som också framförde stycket av Pärt. Till de tvp första styckena visades också, på storbildsskärm, filmer och foton av konstnären Erika Janunger, och till det tredje stycket visades Charlie Chaplins Immigranten. Allt var helt fantastiskt, och vilka solister! Att samtidigt också få en visuell upplevelse, stärkte hela intrycket och gjorde det fulländat. Jag är så nöjd! Tack Ammi och Bengt för detta!


Inte nog med detta, vi hamnade, av en mycket tillfredställande slump, på en konsert igår. Även denna i Orsas folkpark Skeer, och jag och Olle agerade "placeringsvisare", det vill säga att vi sa åt folk var de fick och inte fick sitta. Alla som arbetar på plats få ju se konserterna gratis, och detta gällde även oss :) Så under denna konsert fick vi höra:

C Debussy - Cellosonat
F. Poulenc - Klarinettsonat
D Sjostakovitj - Violasonat

På cello hörde vi Jan-Erik Gustafsson, klarinett Martin Fröst, på viola Maxim Rysanov, och sist men absolut inte minst Kathryn Stott vid pianot. Även denna gång blev jag hänförd av alla vackra toner. Jag skulle kunna predika hur länge som helst om hur fantastiska solisterna var, men jag låter er istället använda fantasin, eller lyssna själva.

Hela vistelsen i Orsa var hur härlig som helst, och trots att jag tycker mycket om att vara hemma i Örebro, är det alltid lika vemodigt att åka därifrån.



Jag vill innan jag går till sängs, hälsa till mina fina föräldrar. Puss och kram på er! Vi ses snart.

God natt!

1 kommentar:

  1. Åh, det låter verkligen hur trevligt och mysigt som helst! Underbart att få gå på konsert! Hoppas allt är bra!

    SvaraRadera