29 jan. 2011

Toscapäron = MUMS

Ett fantastiskt slut på dagen (början på kvällen..) med denna underbara efterrätt: Toscapäron! Receptet fick jag av Ammi, Olles mamma, och det är hur enkelt som helst:

Dela några inlagda päronhalvor, låt rinna av och lägg i ugnsfast form. 


Smält en klick smör (ca 25-50g) i en kastrull. Häll sedan i grädde, socker, en nypa mjöl för rednings skull, och eventuellt sirap (tror inte det är ett måste, men tog lite ändå). Måtten är inte så noga, smaka dig fram. Häll sedan i skållad, hackad mandel, och VIPS! så har du en kanonsås som du häller över päronen. Släng in i ugnen 200 grader, ca 15 minuter. Servera med vaniljglass! 

MUMMA!

Pajerna jag tänkte göra idag blev av, en kyckling/broccoli/fetaost-variant, samt en kantarell- och ostspecialare. Det tog en väldig stund i ugnen, men den som väntar på nåt gott.. Hur som helst, då jag insåg att båda formarna läckte, har jag nu bestämt att köpa mig två riktiga pajformar. Jag har ju tänkt att jag ska hitta ett par perfekta på en loppis till ett perfekt pris. Men, nu kasserar jag den idén och går till Åhléns eller nåt. Våra fina gäster gillade pajerna i alla fall!

Hoppas ni haft en fin lördag, ha det gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar