13 jan. 2011

Apropå prestationsångest:

Jag tycker det är synd att samhället/grundskolan får elever att tro att man behöver höga betyg för att klara en fortsatt utbildning, samt det senare arbetslivet. Det finns högskoleutbildningar som kräver ett gymnasiebetyg på 20.0, men de allra flesta utbildningar kräver betyg ganska långt under detta. Grundskolan spelar en väldigt mycket mer viktig roll för social kompetens, och det är vad som krävs för att klara ett senare arbetsliv.

Varför ska en massa elever, speciellt flickor, behöva få för sig att de måste ha de bästa betygen, när det viktigaste är att man lär sig komma i tid till lektioner, lämna in uppgifter i tid, behandla skolkamrater rätt etc.?? Kvalitén i själva uppgifterna är av mycket mindre vikt! Hade jag förstått detta under gymnasiet, hade jag inte idag behövt kämpa järnet för att sänka mina krav på mig själv, vilket jag vet kommer vara livsviktigt för att jag ska klara av en utbildning där stressiga perioder kommer och går.

I högre utbildning finns inte tiden att lägga ner för att ha högsta betyg i alla kurser, och dessutom kommer aldrig en arbetsgivare titta på dina högskolebetyg, men däremot att du fått din examen. Så jag säger det till alla gymnasister: se till att göra det du ska i tid, men slopa MVG:t -du behöver det inte!

Gör nåt kul istället för extraplugget! Spela flöjt eller starta band!

1 kommentar:

  1. Du är väldigt klok du, Mirjam. Håller med förstås :). Kram

    SvaraRadera