9 okt. 2010

En oförglömlig kväll

Igår åkte jag, Olle, Sara och Lysander till Järnboås Kyrka utanför Nora. Där fick vi uppleva en helt underbar konsert med en av världens främsta violinister, Viktoria Mullova, i spetsen. Med sig hade hon Matthew Barley Ensemble, som består av Matthew Barley, cello, Julian Joseph, piano, Paul Clarvis, slagverk (trummor) och Sam Walton, slagverk (marimba, vibrafon).
  Tillsammans framförde de en blandad repertoir, från Kodály till Wheather Report. Allt gick i en ganska mörk ton, Ungersk/romsk folkmusik. Och jag älskade det! Det var så oerhört skönt att få höra nåt annat än renodlad "klassisk" musik, som de flesta tänker sig klassisk musik. Alla var ju såna fantastiska musiker, expressiva och virtuosa. Jag skulle kunna dra världens roman här om vad jag tyckte om allt de spelade, men jag gör inte det. Jag kan bara nämna att mina egna favoritpunkter i programmet var en duo för violin och cello av Zoltán Kodály, och arret de hade på Wheather Reports the Peasant. 


För min personliga del måste jag ändå säga att klimax under kvällen var efter konserten! När man går på konsert i Järnboås, som Järnboås Kammarmusikförening anordnar, bjuder ofta arrangören hem alla -både musiker och publik- till sig, efter konserten. Värdparet bor i ett fantastiskt hus strax vid kyrkan, och där samlades vi alla och avnjöt allt från hemgjord svartvinbärsaft och vin, till ost och oliver.
  Så där stod vi sen, på efterfest med Viktoria Mullova och Matthew Barley Ensemble, och hade jättetrevligt. Med dem! Jag pratade mycket med Julian Joseph, som var hur trevlig som helst. Det blev mycket prat om 7-taktsmusik, så efter en stund gick vårt lilla sällskap upp till "the grand piano"och Joseph satte sig och körde lite solojam :) Han var heeelt fantastisk!
 
Sen drog vi hem, och jag kommer inte glömma den här kvällen på länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar