16 aug. 2011

På Odensbackens bibliotek



När man bor på liten ort är det alltid lika roligt att upptäcka något nytt. När resan gick från Orsa, lämnade jag också tillbaka en bok jag lånat av Ammi, under tiden vi var där. Jag hann inte läsa ut den, men tänkte att jag ju skulle kunna få tag i den väl nere i Örebro. Dock har det dröjt, men nu minsann, har jag den liggandes på köksbordet! Igelkottens elegans av Muriel Barbery.

Det var inte en kotte i det lilla biblioteket, när jag kom dit. Enbart en liten skylt vid disken -"På fikapaus, kommer strax". Och mycket riktigt, bibliotekarien var strax där, och han var ivrig att visa mig litteraturutbudet och ge mig (väldigt många) tips på bra böcker.

Jag är inte speciellt berest inom skönlitteraturvärlden, men då en annan besökare kom in och började prata med mig och bibliotekarien, fick jag det förstått att det lilla stället har ett finfint utbud. Trevlig personal har det verkligen, och jag kände mig berikad när jag gick därifrån med tre härliga bokklumpar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar