28 juni 2011

Midsommar de luxe

En bristfällig uppdatering under högtidshelgen har berott dels på att jag inte haft någon dator nära till hands, och dels för att jag haft annat roligt för mig. Hur som helst, så var midsommarhelgen väldigt härlig och fartfylld! En jättetrevlig familj från Skåne hälsade på och bodde här uppe i stugan under helgen, och även Olles syskon med familj var här. Det var väldigt roligt att få träffa dem allihop, speciellt samtidigt! Alltid kul att komma in i huset och veta att man kommer träffa någon :)

Trots lite halvdant väder lyckades vi hålla oss från regnet under de viktigaste tidpunkterna, det vill säga majstångsresning och sånt. Skönt!

Torsdagskvällen spenderade vi nere vid Holens bystuga, där vi var med och reste (okej, jag var inte med själv men visst kan man väl räkna sig som hjälp ändå när man står vid sidan av och liksom hejar..?) första midsommarstången. På midsommarafton var det stången vid Udden som skulle upp, och på midsommardagen var det fullt ståhej i Orsa hembygdsgård, där den tredje och för vår del sista majstången restes. Nu har man minsann fyllt kvoten dalakultur på ett tag!

Vid Holens bystuga

På torsdagen kom Strängnäs-entouraget upp till Orsa och hälsade på! Härligt att få träffa er!
På midsommarafton hålls varje år ett tävlings-/motionslopp här i Orsa: Orsakajt'n. Man kan välja att springa 6 km, 15 km eller 24 km (tror denna sista distans stämmer, de två första är jag åtminstone säker på..). Jag drog minsann en 6-kilometare, och kom på 13 plats bland damerna!


Supernöjd efter loppet! Det var så sjukt kul att göra det här, lätt att det blir av igen nästa år. Men då tror jag att jag kommer ge mig på 15 km.. Väl på plats i stadion efter avslutat lopp fick man sportdryck och banan. De sålde också korv med bröd och hamburgare; hela grejen var som en liten folkfest, det vimlade av folk! Så kul när man kan samlas och göra en sån här grej!

De hade till och med liveduo på plats! 

Imorgon åker jag och Ammi till Borlänge; jag tänkte införskaffa de sista små pinalerna till Romresan. Jag kör nog ett sista race på tävlingsrepertoaren också..

Nu är det hög tid att slänga sig i bingen!

Ha det gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar