29 maj 2011

Musik och Miljöombyte

Nu har jag fått mig rikligt med musikaliskt däng! I fredags hade musikhögskolan en kulturfestival, där massa ihopsatta band och ensembler spelade. Flera olika scener, med musik/teaterinslag omlott. Jag hann inte se allt jag tänkt, men det mesta, och det var verkligen kanonbra! Verkligen hög nivå, och jag blev förvånad över hur bra folk är på att skriva musik! Här kommer lite bilder från tre olika scener:

Slow Foxes i Hundraettan. Svängigt som bara den, och sångaren hade en riktig pipa!
Slättberg Band, också i Hundraettan. Unge herr Slättberg vid pianot har skrivit låtarna de framför, och  de var fantastiska, i allt från harmonik till uppbyggnad, enligt mig.

Fluru i Konsertsalen. Sångerskan (vars namn jag tyvärr inte minns!) har skrivit låtarna och arrangerat dem tillsammans med resten av bandet. Helt sjukt bra musik! Jag skulle köpa skivan på stört!

Turbo-Folk på Bilbergska. Tur(Turkisk)-Bo(Bosnisk) folkmusik. Daniel, Nele, Adrijana och Berk skötte musicerandet helt utmärkt; det är verkligen musik på ett djupare plan, när man får höra människor som har en koppling till den, framföra den.
På fredagskvällen åkte jag hem till Strängnäs en sväng, då min käre far skulle sjunga i Strängnäs domkyrka på lördagkvällen. Flera av Strängnäs körer var med, och det var så roligt att träffa körmedlemmar jag känner som jag så sällan träffar annars. Pricken över i:et var att min tidigare flöjtlärare Erika spelade under konserten. Efteråt snackade vi en stund, och det kändes precis som förr. Men det var ganska väntat :) Jättekul att träffa dig igen!


Det var en riktigt skön upplevelse att få enbart lyssna till körsång, och inte själv delta. Men jag måste säga att jag blev riktigt sugen! I sista programpunkten, Rejoice in the Lord av Rathbone, sjöng jag för full hals i bänkraden, minsann.

Lördagen var också Kulturskolans dag, och av en ren slump hamnade jag på stan med mamma och pappa mitt på dagen, just när Kulturskolans Blåsorkester  (som jag själv var med i under ett antal år) under ledning av Mats-Åke Häggbom skulle starta upp sin konsert. Det blev en riktig nostalgitripp för min del, och även här blev jag sjukt sugen att bara hoppa in och vara med! Hade jag haft flöjten med mig hade jag gjort det på studs. Glatt överraskad blev jag av deras snygga uniformer de skaffat sig!


Jag och pappa firade mamma på Mors dag imorse, då vi gick in till henne med kaffe på sängen :) En uppskattad tradition i vår familj!
  Vi hade alla tre åkt in till Zinnia Hembutik på lördagen, och jag stack till pappa ett halsband (som mamma "diskret" tittat ut) som han köpte till mamma, som hon sedan imorse mottog "överraskat" :)

Dagen fortsatte med gudstjänst i Olivehällkyrkan dit jag tog med flöjten och spelade med i psalmerna. Det är alltid lika mysigt att få komma dit och vara med. En fin församling minsann!

Jag och Olle har avnjutit årets första sillmiddag, med hemsådd gräslök från Orsa. En underbar middag. Miljöombyte hemifrån är härligt, men att få vara med den man älskar och äta mat, det är nog allt det bästa.


På återseende!

1 kommentar:

  1. Fast nu ska vi se till att tajma ihop oss lite oftare tycker jag. Du är bässssst!

    SvaraRadera